(oorspronkelijk gepubliceerd: 21 okt. 2011)
Waarvoor bestaan er universitaire opleidingen? Om wijsheid op te doen of om te leren hoe je goed winst kunt maken? Die vraag wierp de Amerikaanse filosofe Marha Nussbaum media 2011 op.
In haar boekje ‘Not for profit’ (Niet voor de winst) pleitte zij voor een herwaardering van de alfa-studies. Die leiden primair op tot inzicht en begrip. Bij de (vaak hoger gewaardeerde) economisch gerichte studies daarentegen staat vooral de vaardigheid om winstgevend te opereren centraal.
Over dat boek schrijft de Volkskrant onder meer het volgende:
In het onderwijs heeft zich in de laatste decennia een stille crisis voorgedaan. Lang werd onderwijs gezien als de plek waar leerlingen kritisch leren denken en gevormd worden tot ontwikkelde en begripvolle burgers. Maar sinds we economische groei boven alles plaatsen, is ook het onderwijs erop gericht economisch nuttige en productieve leerlingen af te leveren.
Zie de hele recensie.
De Groene Amsterdammer vat het boek samen in een cartoon.
Een uitgebreide recensie van de (concurrerende) uitgeverij Athenaeum.