De laaggeletterdheid in Nederland is hoog. Zo’n 2,5 miljoen inwoners zouden een zeer gebrekkige leesvaardigheid hebben. Dat is zorgelijk, om meerdere redenen, betoogt schrijver Adriaan van Dis in een artikel dat ter gelegenheid van de Boekenweek staat in de Volkskrant van 2 juni 2021. Om aandacht te trekken rept hij zelfs van een knokploeg om het lezen te bevorderen. Hoe is hij zo ver gekomen?
Geen stoffige leeslijsten
Eerlijkheidshalve vraagt Van Dis zich slechts af of hij misschien ‘een zachte-krachten-leesknokploeg’ moet oprichten. Of met een spandoek op het Binnenhof moet gaan staan. Vooral doet hij in zijn artikel een oproep aan de politiek en aan het gehele onderwijs om ‘leren lezen’ serieuzer te nemen. Dat hoeft heus niet met ‘stoffige leeslijsten’, maar kan ook door bezig te gaan met rappers, experimentele dichters of draaiboeken van favoriete series.
Verheffing
Als bron voor de ontlezing en belabberde taalbeheersing noemt Van Dis ‘het politieke dédain voor kunst en cultuur’. Tot het onderwijs zegt hij: ‘Willen wij de jongeren bereiken, hurk dan niet. Het is de taak van de leraar de leerling te laten stijgen. Ja, ik pleit voor verheffing.’
Licht wanhopig is Van Dis wel, zodat hij zijn toevlucht nam tot de aandachttrekkende term ‘knokploeg’. Wij voelen hierin mee, in ons gevoel dat er een ‘beschavingsoffensief’ nodig is.
Zie ook het artikel van Adriaan van Dis in de Volkskrant (voor abonnees hier op te roepen).
Of lees op de website van Adriaan van Dis.